Blogroll
Contact
Edward Vanhoutte
edwardz bvba
Jozef Suvéestraat 19
b-8000 Brugge
België
E: edward at edwardvanhoutte dot org
Twitter: @evanhoutte
U: http://www.edwardvanhoutte.org
U: http://www.edwardz.be
Nieuws
Melissa Terras, Julianne Nyhan & Edward Vanhoutte (eds.) Defining Digital Humanities. A Reader. Farnham: Ashgate Publishing. 322 pp. ISBN 978-1-4094-6962-9.
Op vrijdag 29 november werd het boek Defining Digital Humanities. A Reader voorgesteld in University College London. De fine fleur van de internationale en Londonse Digital Humanities gemeenschap was aanwezig bij de boekpresentatie en de eerste exemplaren vonden vlot hun weg naar de DH specialisten, studenten en docenten. Defining Digital Humanities verzamelt de teksten over Humanities Computing en Digital Humanities die samen een overzicht bieden van het debat over de definitie van Digital Humanities. Het uitgangspunt van de samenstellers was niet om zelf een definitie te geven van Digital Humanities, maar om in deze reader de centrale teksten te verzamelen die wereldwijd worden gebruikt in universitaire opleidingen en inleidingen in Digital Humanities. Dit handige volume kan nu worden gebruikt als cursusmateriaal of als inleidende lectuur om tot een beter begrip te komen van de Digital Humanities.
Speciaal voor deze bundel schreef Edward Vanhoutte een nieuw hoofdstuk The Gates of Hell: History and Definition of Digital | Humanities | Computing dat gratis beschikbaar is op de bijhorende blog bij het boek http://blogs.ucl.ac.uk/definingdh/.
Edward Vanhoutte geeft gastcollege aan het Department of Information Studies van University College London, 22 november 2013
Op vrijdag 22 november 2013 geeft Edward Vanhoutte een gastcollege aan het Department of Information Studies van University College London, waar hij de master-studenten Library & Information Studies inleidt in de theorie en de praktijk van de tekstcodering m.b.v. XML en TEI. Dit gastcollege vormt een onderdeel van de opdracht die Edward uitvoert als research associate van het UCL Centre for Digital Humanities.
Edward Vanhoutte geeft keynote lecture op de Cross Country/Faculty Workshop on Digital Humanities: Prospects and Proposals, North-West University Potchefstroomkampus, Zuid-Afrika, 13 november 2013
Op woensdag 13 november geeft Edward Vanhoutte de opening plenaire keynote op de Cross Country/Faculty Workshop on Digital Humanities: Prospects and Proposals aan de Potchefstroomkampus van North-West University in Zuid-Afrika. De keynote lecture is getiteld: The World of Digital Humanities: Digital Humanities in the World en zal een inleidend overzicht bieden van de ontwikkeling en het potentieel van Digital Humanities, de wereldwijde uptake, organisaties, congressen, publicaties en projecten. In de daaropvolgende dagen zal Edward een aantal follow-up sessies leiden en als specialist optreden op management meetings met decanen, departementshoofden en onderzoeksleiders.
Edward Vanhoutte en Ron Van den Branden geven een lezing op de Digital Humanities Summer School, KU Leuven, 18 september 2013
Op dinsdag 18 september sluiten Edward Vanhoutte en Ron Van den Branden de eerste dag af van de Digital Summer School 2013 aan de KU Leuven. Vanhoutte en Van den Branden vervolledigen de line-up featuring Elena Pierazzo, Caroline Macé, Herman Brinkman, Dirk Van Hulle en Franz Fischer. Het thema van deze dag is Digital Editing en Vanhoutte en Van den Branden spreken er over 'Editing Correspondence with TEI'
Edward Vanhoutte geeft keynote lecture op de seminar-workshop Historical Documents, Digital Approaches: Mark-up, Analysis and Representation of Medieval Texts. Theory and Practice, Universiteit Gent, 6 september 2013
Op vrijdag 6 september 2013 geeft Edward Vanhoutte de opening keynote op de tweede dag van het driedaagse seminarie-workshop Historical Documents, Digital Approaches: Mark-up, Analysis and Representation of Medieval Texts Vanhouttes lecture is getiteld 'Which Digital Humanities?':
The Digital Humanities are buzzing, booming, and clearly becoming big business worldwide. Curiously, there is no consensus about what Digital Humanities means, does or comprises and appreciations of the term range from Matt Kirschenbaum's 'tactical convenience' to my 'hipster qualification of the Humanities'. This ontological confusion, however, is not new. Since the late 1940's, the application of computational tools and techniques in and for the humanities has mainly been the realm of practitioners and subject theorists who commonly approached the computer as a useful tool. Developing from warfare machine translation and cryptanalyis, computational linguistics managed to established itself as a discipline in its own right. On the other hand, all sorts of non-linguistic computational endeavours in the humanities advocated a methodological commons under the heading of 'Humanities Computing', whose theory and practice was often difficult to explain to non computing humanists. It is a misconception nowadays that the more common term 'Digital Humanities' solves this problem and replaces 'Humanities Computing'. What Digital Humanities does well, is providing a big tent for all digital scholarship in the Humanities. What Digital Humanities does not do well is explaining which activities and theories it houses under its shelter.
Edward Vanhoutte geeft paper op congres Social, Digital, Scholarly Editing, University of Sakatoon, Canada, 12 juli 2013
Op vrijdag 12 juli 2013 geeft Edward Vanhoutte een lezing op het internationale congres Social, Digital, Scholarly Editing (SDSE2013) aan de University of Sakatoon in Canada. De indrukwekkende line-up van dit congres presenteert de meest vooraanstaande actoren in digital editing: Barbara Bordalejo, Susan Brown, Ben Brumfield, Gabriel Egan, Paul Eggert, Paul Flemons, Alex Gil, James Ginther, Tuomas Heikkilä, Fotis Jannidis, Laura Mandell, Murray McGillivray, Allison Muri, Brent Nelson, Catherine Nygren,Dan O'Donnell, Roger Osbourne, Wendy Phillips-Rodriguez, Elena Pierazzo, Ken Price, Peter Robinson, Geoffrey Rockwell, Peter Shillingsburg, Ray Siemens, Michael Eberle-Sinatra, Joshua Sosin, Melissa Terras, Edward Vanhoutte, and Joris van Zundert. Vanhouttes lezing is getiteld 'A bag of words. Social perspectives on scholarly editing':
The text has long been the nucleus of scholarly editing which, in their print or digital products, serves two goals: establishing the best possible text for transmission and making sure it reaches as many people as possible. This transmissional and communcative function of the scholarly edition is joined by a third one when digital and social editing is applied: engaging. Not the authoritative fixed text of the scholary edition, but the social proces of textual interaction by its participants becomes the centre of social digital editing. This social function challenges the activities of experimental modelling, and reshapes the edition in a multifunctional and multidisciplinary bag of words to be explored by students and scholars.
Edward Vanhoutte geeft UCL Digital Humanities Month lezing aan het Centre for Digital Humanities van University College London (UCLDH), 16 april 2013
Op dinsdag 16 april 2013 geeft Edward Vanhoutte een lezing in het kader van de UCL Month of Digital Humanities. Samen met Ray Siemens (Virginia), Glen Roe (Oxford) en David Robey (Oxford) vult Edward Vanhoutte de affiche van de reeks evening lectures aan het wereldvermaarde UCL Centre for Digital Humanities. Vanhouttes lezing is getiteld 'The Gates of Hell: History and Definition of Digital | Humanities | Computing' en vindt plaats om 17u.30 in G31 Foster Court.
The origins of the Digital Humanities dating back to the late 1940’s are quite well known, or so it seems. In The Gates of Hell, Edward Vanhoutte recounts the story of the use of computational techniques through history and frames its early history within the context of failure from the part of war technology. He will show how the use of the computer for electronic text analysis developed into Humanities Computing and how the schism with Computational Linguistics occurred. He will argue that these historical insights are important for our current thinking about where the Digital Humanities come from, what they are, and where they should head to. Vanhoutte will use Auguste Rodin’s sculpture La porte de l’Enfer or The Gates of Hell as a metaphor throughout the lecture.
Edward Vanhoutte geeft lezing op de Workshops in Scholarly Annotation and Commentary van het Institute of English Studies aan de School of Advanced Study, University of London, 15 april 2013
Op maandag 15 april 2013 is Edward Vanhoutte te gast als expert op de derde workshop in de reeks Workshops in Scholarly Annotation and Commentary, georganiseerd door het Institute of English Studies van de School of Advanced Study (University of London). Het thema van deze derde workshop is 'Annotation in the Digital Age' en Edward geeft er de slotlezing getiteld 'Whose Annotation is it Anyway? The Mythbuster Edition'.
Edward Vanhoutte geeft gastcollege aan de Julius-Maximilians Universität Würzburg, 13 december 2012
Op donderdag 13 december 2012 geeft Edward Vanhoutte een gastcollege aan de Lehrstuhl für Computerphilologie und Neuere Deutsche Literaturgeschichte van de Julius-Maximilians Universität Würzburg (Duitsland). Het gastcollege is getiteld: 'Text and Image based Digital Humanities: providing access to textual heritage in Flanders'.
Edward Vanhoutte geeft gastcollege aan het Department of Information Studies van University College London, 16 november 2012
Op vrijdag 16 november 2012 geeft Edward Vanhoutte een gastcollege aan het Department of Information Studies van University College London, waar hij de master-studenten Library & Information Studies inleidt in de codering van teksten m.b.v. TEI. Als research associate van het UCL Centre for Digital Humanities is Edward trouwens een regelmatige gast op UCL.
Edward Vanhoutte geeft gastcollege aan de VUB, 12 november 2012.
Op 12 november 2012 om 16u. geeft Edward Vanhoutte een gastcollege getiteld 'Digital Humanities, het boek en de massa. Over het gebruik van de computer in de humane wetenschappen':
In dit college geeft Edward Vanhoutte een introductie in de boeiende wereld van de Digital Humanities of Digitale Geesteswetenschappen. In het eerste deel wordt er dieper ingegaan op vijf thema's die bepalend zijn voor het succes van de Digital Humanities in het Web 3.0 tijdperk: Infrastructuur, Beschikbaarheid van de data, Interne & externe organisatie van de data, Analytische instrumenten en Vaardigheden. In het tweede deel worden enkele DH-projecten besproken. Dit college maakt gebruik van multimediale technieken. Tweets over dit college kunnen worden gericht aan @evanhoutte.
Edward Vanhoutte stelt nieuwe tekstritische editie van Consciences 'De Leeuw van Vlaenderen' voor op 13 oktober 2012.
Op 13 oktober 2012 om 14u. wordt de nieuwe tekstkritische editie van De Leeuw van Vlaenderen van Hendrik Conscience voorgesteld in het Letterenhuis (Minderbroedersstraat 22, Antwerpen). De Leeuw van Vlaenderen is de beroemdste 19de-eeuwse Nederlandstalige roman uit België. Het was de eerste romantische ridderroman uit Vlaanderen en hij markeerde het begin van de moderne Vlaamse literatuur. Het boek verwierf een immense populariteit, niet in het minst omdat het de Vlamingen een stevig hart onder de riem stak in het almaar meer verfransende België. Voor de nog jonge auteur betekende De Leeuw de start van een glorieuze carrière. Conscience (1812-1883) zou de geschiedenis ingaan als ‘de man die zijn volk leerde lezen’.
Tot nu toe zijn er van De Leeuw van Vlaenderen meer dan zeventig verschillende uitgaven verschenen in het Nederlands. De meeste uitgaven zijn echter gebaseerd op de aangepaste, enigszins verminkte tweede druk uit 1843. Voor de reeks Letterenhuispublicaties herzag Edward Vanhoutte zijn tekstkritische editie van de eerste druk (1838), die hij in 2002 bezorgde en die o.m. gebaseerd was op zijn uitgebreide onderzoek van de handschriften en brieven van Conscience in het Letterenhuis. Hiermee wordt Hendrik Consciences oorspronkelijke en veruit beste versie van De Leeuw van Vlaenderen in de meest optimale conditie terug beschikbaar.
Hendrik Conscience. De Leeuw van Vlaenderen of de Slag der Gulden Sporen. Uitgegeven en toegelicht door Edward Vanhoutte. Brussel/Antwerpen: ASP/Letterenhuis, 2012. (Letterenhuispublicaties 14). 512 pp. ISBN 978-90-5718-145-0. €29,95. Bestellen via www.aspeditions.be.
Edward Vanhoutte geeft lezing op het seminar 'Exploring Digital Humanities' op 10 oktober 2012.
De Doctoral School or Arts, Humanities and Law van de Universiteit Gent organiseert van 10 tot 13 oktober 2012 een besloten seminarie met als thema Exploring Digital Humanities. Naast de internationale gasten Melissa Terras, Matthew Kirschenbaum en Stefan Gries, geeft Edward Vanhoutte een lezing getiteld All publishing is digital: modes of publishing in the Digital Humanities. In deze lezing gaat Edward in op de verschillende publicatiemogelijkheden voor jonge wetenschappers wetenschappers in de Digital Humanities en geeft hij als Editor-in-Chief van LLC. The Journal of Digital Scholarship in the Humanities een inkijkje in het productieproces van een internationaal wetenschappelijk tijdschrift met peer review.
Edward Vanhoutte presenteert de boekvoorstelling van Claudia kookt met Thermomix op 25 september 2012.
Claudia Allemeersch en Jan Van Wassenhove presenteerden hun boek Claudia kookt met Thermomix bij Breydel in Gavere. Edward Vanhoutte schreef recepten voor het boek, schreef de recepturen uit en verzorgde de algemene eindredactie. Tijdens de boekvoorstelling die in goede banen werd geleid door Edward gingen Claudia en Jan met elkaar in gesprek over hun passie voor het koken met de Thermomix. Na de boekvoorstelling genoot het talrijk opgekomen publiek van de exquise hapjes die met de Thermomix werden bereid. Het bier dat werd gedegusteerd was van Brouwerij Dubuisson.
Claudia Allemeersch & Jan Van Wassenhove, Claudia kookt met Thermomix. Fotografie: Heikki Verdurme, Redactie: Edward Vanhoutte. Uitgeverij Van Wass & Hove, 2012. 200 pp. ISBN: 978-90-8197-500-1. €34,95. Bestellen via www.kokenmetthermomix.be
Edward Vanhoutte en Ron Van den Branden lanceren de digitale editie van 'De trein der traagheid' van Johan Daisne op 6 september 2012.
De online editie van De trein der traagheid van Johan Daisne betekent een doorbraak voor de digitale editiewetenschap in Vlaanderen. Met deze digitale editie kunnen tot 20 versies van de tekst samen worden bekeken en geanalyseerd, van de drukproef voor de publicatie in het NVT uit 1948 tot de laatste geautoriseerde versie die verscheen tijdens het leven van de auteur in 1977. Alle versies kunnen zowel apart als in om het even welke combinatie met elkaar worden bekeken. Voor elke combinatie van teksten wordt een variantenapparaat gegenereerd waarvan het oriëntatiepunt door de gebruiker zelf wordt bepaald. De verschillende versies van de tekst kunnen zowel in parallelweergave als in leesweergave worden getoond. Van het plan en het handschrift zijn digitale facsimiles opgenomen. Met behulp van de geavanceerde exportfuncties van de editie kan de gebruiker een uitprintbare PDF-versie genereren van een zelf samengestelde editie. Vanzelfsprekend bevat de editie ook een verantwoording, een beschrijving van de tekstgeschiedenis en een bevattelijke technische documentatie. Een handleiding gidst de gebruiker doorheen de verschillende functies die de editie biedt.
Naar de editie
Bert Decorte. Germinal. Documentaire varianteneditie door Femke Vandevelde & Edward Vanhoutte.
Bert Decortes debuut Germinal sloeg vijfenzeventig jaar geleden in als een donderslag bij heldere hemel. De jonge dichter werd door de doorgaans strenge criticus Marnix Gijsen prompt gebombardeerd tot ‘het eerste phenomeen, het eerste wonderkind’ sinds Paul Van Ostaijen, en Raymond Herreman deed er nog een schepje bovenop door Decorte hoger in te schatten dan Van Ostaijen zelf. Vijf jaar later sprak Urbain van de Voorde nog altijd over 'een verheugende, verrassende verschijning'. De bundel verwierf op korte tijd een cultstatus waaraan de razende beeldspraak, de afwezigheid van een heldere syntaxis en interpunctie, de bijwijlen erotische atmosfeer, en de veelvuldige hantering van klassieke versvormen niet vreemd waren.
Germinal is niet alleen vanwege zijn poëtische kwaliteiten een betekenisvolle bundel in de Vlaamse poëziegeschiedenis. Uiteenlopende opvattingen over de kwaliteiten van de bundel culmineerden in een tegenstelling tussen Vlaamse en Nederlandse critici die uiteindelijk tot de opheffing van het tijdschrift Forum zou leiden. Decorte werd er immers van beschuldigd met het gedicht 'De Ruiters' Rimbauds 'Le Bateau ivre' te hebben geplagieerd.
Germinal, in 1937 uitgegeven bij de obscure schijnuitgeverij Uilenspiegel in Hoogstraten, is inmiddels nagenoeg onvindbaar geworden en werd sindsdien nooit meer integraal, met dezelfde tekst en dezelfde ordening, gepubliceerd. Vanaf de opname van de bundel in Eerste Gedichten (1948) voerde Decorte bijvoorbeeld het gebruik van interpunctie en hoofdletters in, organiseerde hij de gedichten in cycli, voegde hij een gedicht toe, en liet hij enkele gedichten achterwege – net die die het meest de sfeer van Van Ostaijen opriepen. In de latere verzamelbundels is slechts een selectie uit het debuut opgenomen, met minieme woordvarianten.
Met deze documentaire varianteneditie van Germinal krijgen de poëzielezer, de liefhebber van het werk van Decorte en de literatuurwetenschapper een wetenschappelijk verantwoorde uitgave in handen van een opmerkelijk debuut. In het eerste deel van deze uitgave wordt de oorspronkelijke dichtbundel opnieuw uitgegeven. Het tweede deel bevat de wetenschappelijke commentaar: de verantwoording; een overzicht en beschrijving van de documentaire en de lineaire bronnen; de variantenstudie; een documentatiedeel met een essay over de ontstaansgeschiedenis en de receptie van de bundel, de contemporaine kritieken en biografische notities bij alle vermelde personen in de studie; en twee essays van Elke Brems en Dirk De Geest over de poëtica en de ontwikkeling van de dichter Bert Decorte. De editie wordt ingeleid door twee gedichten die Hubert van Herreweghen schreef voor zijn vriend Bert Decorte en waarvan er één tot nog toe ongepubliceerd was gebleven.
Bert Decorte. Germinal. Documentaire varianteneditie door Femke Vandevelde en Edward Vanhoutte. Met essays van Elke Brems en Dirk De Geest en een voorwoord van Hubert Van Herreweghen. Gent: KANTL, 2012. (Literaire tekstedities en bibliografieën: 20). 2 vol. - 50 + 254 pp. - ill. ISBN: 978-90-72474-87-2. €35. [Bestellen]
Edward Vanhoutte geeft gastcollege aan de VUB op 25 april 2012.
Op woensdag 25 april 2012 geeft Edward Vanhoutte een gastcollege getiteld 'De toekomst is bezig. De Digital Humanities als interdisciplinair en multilinguaal antwoord op de crisis in de Humane Wetenschappen':
Humane wetenschappers zonder kennis van de Digital Humanities zijn een anachronisme in onze gedigitaliseerde wereld. Het zijn vooral de 'geestesproducten' van de mens die worden gedigitaliseerd zoals geschreven documenten, literaire en andere teksten, muziek, film, kunstwerken e.d.m. En laat dat nou net de onderzoeksobjecten zijn van de humane of de geesteswetenschappen. Die digitalisering dient niet alleen de brede verspreiding, toegankelijkheid, en visibiliteit van talen en culturen, maar biedt de wetenschap een unieke kans om m.b.v. van computationele technieken aan geavanceerd onderzoek te doen dat leidt tot een beter begrip van de ons omringende wereld.
Hoewel de Digital Humanities vaak als een nieuwe ontwikkeling worden voorgesteld die de toekomst van de humane wetenschappen zullen bepalen, is dit onderzoeksgebied ondertussen een krasse zestiger die overal ter wereld een bepalende factor is in het academisch onderwijs en het wetenschappelijk onderzoek. Vooral nu de humane wetenschappen wereldwijd onder druk komen te staan omdat hun economische en maatschappelijke relevantie in vraag worden gesteld, kunnen de Digital Humanities een interdisciplinair en multilinguaal antwoord bieden op deze crisis. De toekomst is dus bezig, alleen lijkt nog niet iedereen daarvan overtuigd te zijn.
Dit gastcollege is opgevat als een introductie tot de Digital Humanities en zal proberen een inzicht te bieden in het wat, hoe en waarom van Digital Humanities. Via een afbakening van het vakgebied en een kort overzicht van het gebruik van computationele technieken in het geesteswetenschappelijk onderzoek sinds de late jaren 1940 en de ontwikkelingen op het vlak van de informatietechnologie, komen we tot een evaluatie en appreciatie van het belang van de Digital Humanities aan de hand van enkele opzienbarende case studies.
Edward Vanhoutte geeft lezing op de International Workshop on Electronic Editing in de School of Cultural Texts and Records van de Jadavpur University, Kolkata (India), 9 februari 2012.
Op donderdag 9 februari geeft Edward Vanhoutte een lezing getiteld 'Being Practical. Electronic editions of Flemish literary texts in an international perspective' op de International Workshop on Electronic Editing aan Jadavpur University. De workshop wordt georganiseerd met de steun van de Indische regering en brengt enkele internationale experten zoals Peter Shillingsburg, Paul Eggert, Susan Schreibman en Edward Vanhoutte naar het Bichitra project dat de online variorum editie van het volledig werk van Rabindranath Tagore wil uitgeven. Voorafgaand aan de workshop werkte Edward enkele dagen samen met het projectteam en leverde advies m.b.t. enkele theoretische en praktische problemen.
Voor de tekst van de lezing, klik hier.
Edward Vanhoutte geeft opening keynote op Philology in the Digital Age: 2011 Annual Conference and Members' Meeting of the TEI Consortium - 12 oktober 2011
Op woensdag 12 oktober opent Edward Vanhoutte het 2011 Annual Conference and Members' Meeting of the TEI Consortium met de opening keynote lecture 'So You Think You Can Edit? The Masterchef Edition'. In deze lezing combineert Edward zijn twee passies: die voor de digitale editiewetenschap en die voor het culinaire. Hij geeft zijn visie op de toekomst van de digitale filologie en trakteert het publiek op vijf smaakessenties.
Voor de tekst van de keynote, klik hier.
Edward Vanhoutte wint de Herdenkingsprijs Anton van Wilderode 2011 - 28 juni 2011
De herdenkingsprijs 2011 werd toegekend aan Edward Vanhoutte, de auteur van 'De moerbeitoppen ruischten'. een documentaire varianteneditie. Hildegard Coupé schonk hem, in naam van de familie, nr. 23/125 van de kunstmap 'Brugge Brugge' uit het archief van Van Wilderode. De kunstmap bevat acht gesigneerde houtsneden van Renaat Bosschaert met gedichten van Anton van Wilderode en werd in 1992 gedrukt op de handpers van Bosschaert zelf. Het juryrapport looft de manier waarop Vanhoutte in zijn publicatie 'een scherper en genuanceerder beeld schetst van wie de jonge Anton van Wilderode was' en stelt vast dat Vanhouttes onderzoek enkele hardnekkige bio- en bibliografische ‘misverstanden’ of ‘fabeltjes’ – die Van Wilderode overigens zelf de wereld instuurde – corrigeert. De jury besluit: 'Edward Vanhoutte heeft met deze kritische wetenschappelijk verantwoorde heruitgave van De moerbeitoppen ruischten een eerste ferme aanzet gegeven tot verder wetenschappelijk archiefonderzoek rond leven en werk van Anton van Wilderode. Ook daarom verdient hij de herdenkingsprijs Anton van Wilderode 2011.
Zie ook het verslag op de website van Anton van Wilderode
Knack Weekend 1-8 juni 2011 (p. 68-69)
Voor de rubriek Hoe maakt u het? brengt Edward Vanhoutte vanuit zijn liefde voor de kookkunst een ode aan de kip. Hij presenteert drie eigenzinnige kipgerechten die door Diane Hendrikx werden gefotografeerd: Kippensoep met wonton van kippenlever, Stoofpotje van kippenmagen en Gekookt eitje? Voor de twee eerste gerechten putte Edward inspiratie uit zijn jeugd waar na de jaarlijkse kippenslacht ook de mindere edele delen op het bord kwamen. Het nagerecht heeft hij letterlijk gedroomd en is bedoeld als culinair grapje. Als begeleidend 'flesje wijn' koos Edward voor een Rodenbach 2008 limited edition vintage oak aged ale. De recepten gaan vergezeld van een portret door culinair journalist Pieter van Doveren.
Knack Weekend 1-8 juni 2011 (p. 68-69)
Anton van Wilderode. De moerbeitoppen ruischten. Documentaire varianteneditie met een kroniek van de genese door Edward Vanhoutte.
Nooit werd een literair debuut zo fel bejubeld als De moerbeitoppen ruischten, waarmee Cyriel Coupé (1918-1998) in 1943 definitief naam maakte als Anton van Wilderode. De tweeënvijftig gedichten waaruit Van Wilderodes debuutbundel bestond, werden amper een jaar na de eerste druk aangevuld met vier nieuwe gedichten in de tweede vermeerderde druk (1944). Deze zesenvijftig gedichten werden tot de laatste geautoriseerde versie van de bundel in de Verzamelde Gedichten uit 1990 herdrukt met grotere en kleinere varianten van de auteur.
De nieuwe editie presenteert de oorspronkelijke teksten, een overzichtelijk variantenapparaat met genetisch commentaar, bibliografische beschrijvingen van al het overgeleverde bronnenmateriaal en een rijk gedocumenteerde reconstructie van de wordingsgeschiedenis van De moerbeitoppen ruischten.
Hoogtepunten hierbij zijn de kroniek van de periode 1937-1944 die werd samengesteld op basis van nieuw archiefonderzoek van tot nog toe onbekende dagboeken, kladschriften, briefwisseling en handschriften van de auteur, meer dan 100 nieuwe en ongepubliceerde gedichten van Anton van Wilderode en een facsimile van de unieke bundel Liederen voor December waarmee Van Wilderode deelnam aan de August Beernaertprijs 1941-1942 van de Academie.
Hugo Brems, Maarten De Pourcq en Carl De Strycker belichten Van Wilderodes debuutbundel in drie essays en Herman Van Rompuy schreef een voorwoord bij het boek. Naast de heruitgave van een belangwekkend literair debuut, bevat dit boek ook de eerste wetenschappelijke studie van het vroege leven en werk van Cyriel Coupé/Anton van Wilderode. Die toont aan dat de auteur het als informant voor de tot hiertoe verschenen bio-bibliografische publicaties niet zo nauw nam met de historische werkelijkheid.
Anton van Wilderode. De moerbeitoppen ruischten. Documentaire varianteneditie met een kroniek van de genese door Edward Vanhoutte. Met essays van Hugo Brems, Maarten De Pourcq en Carl De Strycker en een voorwoord van Herman Van Rompuy. Gent: KANTL, 2010. 784 pp. - ill. ISBN: ISBN 978-90-72474-82-7. 45. [Bestellen]
Text and Genre in Reconstruction. Effects of Digitalization on Ideas, Behaviours, Products and Institutions. (ed. Willard McCarty)
In this broad-reaching, multi-disciplinary collection, leading scholars investigate how the digital medium has altered the way we read and write text. In doing so, it challenges the very notion of scholarship as it has traditionally been imagined. Incorporating scientific, socio-historical, materialist and theoretical approaches, this rich body of work explores topics ranging from how computers have affected our relationship to language, whether the book has become an obsolete object, the nature of online journalism, and the psychology of authorship. The essays offer a significant contribution to the growing debate on how digitization is shaping our collective identity, for better or worse.
Text and Genre in Reconstruction will appeal to scholars in both the humanities and sciences and provides essential reading for anyone interested in the changing relationship between reader and text in the digital age.
Chapter 5: 'Defining Electronic Editions: A Historical and Functional Perspective' door Edward Vanhoutte.
Cambridge: Open Book Publishers, 2010, p. 119-144. ISBN: 978-1-906924-25-6 (hardback), 978-1-906924-24-9 (paperback), 978-1-906924-26-3 (electronic).
M.T.
Voor bkSM vertaalde en redigeerde Edward 30 recepten van Michel Troisgros bij schilderijen van Mitja Tuek.
M.T. | artist: Mitja Tuek, Michel Troisgros | auteur: Luk Lambrecht, Éric de Chassey | curator: Luk Lambrecht, Koen Leemans | editor: Mieke Mels, Edward Vanhoutte | art - exhibition catalogue - institution cahier | bkSM: Strombeek, Mechelen, 2010, ISBN: 9789077193280 | 15. | Engelse en Nederlandse versie beschikbaar.
Cappuccino, NCRV Radio 2, 7 november 2009
Edward is als kookboekenrecensent op zaterdag ochtend te gast in het NCRV programma Cappuccino op Radio 2 om te praten over kookboeken en de verkiezing van kookboek van het jaar 2009.
Gastcollege University College London, 6 november 2009
Edward gaf een gastcollege aan het Department of Information Studies van University College London onder de titel What is TEI all about? Text Encoding and Markup for the Humanities.
Standaard Boekhandel, Gent, 25 oktober 2009
De Kookboekenrecensent vertelt honderduit over het kookboekenaanbod tijdens de opendeurdag.
Kook Ze! Fris
Het vierde nummer van dit onafhankelijke Kookazine luidt de zomer in met een frisse kijk op culinariteiten. 66 paginas magazine met teksten, reportages en fotos van de beste food-schrijvers en -fotografen en 40 paginas kookboek met 34 recepten. Edward Vanhoutte creëerde speciaal voor dit nummer van KOOK ZE! vier frisse gerechten die door Tony Le Duc werden gefotografeerd: Groene kruidensalade met kwartelborstfilets, Rundstartaar met sumak, Gewokte tijgergarnaal met citroengras en Spaanse peper en Sgroppino van limoen.
165 x 215 mm | 176 pp. | + 100 ill. | harde kaft met geurinkt | binnenwerk met twee papiersoorten | ISBN 978-94-90028-10-7 | winkelprijs: 24,50. [Bestellen].
Digital Scholarly Editions Spring School - 13-17 april 2009 - National University of Ireland, Galway
Tijdens de eerste Digital Scholarly Editing Spring School in Ierland geeft Edward Vanhoutte op donderdagnamiddag de masterclass Editing Correspondence en een Morning Lecture op vrijdagmorgen met als titel Theories and Technologies of Digital Scholarly Editing.
Leven in de Brouwerij - 30 maart 2009 - Grimbergen
Vlaanderen Lekker Land lanceert op 30 maart 2009 de centrale themalijn Leven in de Brouwerij die de toeristische beleving rond bier in Vlaanderen in de verf moet zetten. Op die dag krijgen 200 personen uit de gespecialiseerde pers, de horeca, de nationale en provenciale toeristische diensten en horeca-organisaties en de partners van de themalijn een attractief programma voorgeschoteld met een persmoment, een bierquiz, een workshop bierdegustatie en doorlopende kookdemonstraties door de bierchefs Tom De Four (Heeren van Liedekercke) en Maarten Pauwels (Brasserie Brouwershof). Edward Vanhoutte verzorgt de presentatie van de kookdemonstraties en zorgt ervoor dat alles op wieltjes loopt in de keuken. Daarnaast fungeert hij ook als juryvoorzitter bij de bierquiz waarbij de vijf deputés en directeurs toerisme van de Vlaamse provincies met elkaar strijden om de titel van 'Grootste Bierkenner van de Wereld'. Vlaanderen Lekker Land is een initatief van vzw Tafelen in Vlaanderen dat een gezamenlijk platform biedt aan de Federatie Ho.Re.Ca. Vlaanderen en de vijf Vlaamse provinciale toeristische diensten.
Text Editing, Print and the Digital World (ed. Marilyn Deegan & Kathryn Sutherland)
"Traditional critical editing, defined by the paper and print limitations of the book, is now considered by many to be inadequate for the expression and interpretation of complex works of literature. At the same time, digital developments are permitting us to extend the range of text objects we can reproduce and investigate critically - not just books, but newspapers, draft manuscripts and inscriptions on stone. This important book brings together leading textual critics, scholarly editors, technical specialists and publishers to discuss whether and how existing paradigms for developing and using critical editions are changing to reflect the increased commitment to and assumed significance of digital tools and methodologies."
Chapter 6: Every Reader his own Bibliographer - An Absurdity? door Edward Vanhoutte
Ashgate - 224 pp. - ISBN: 978-0-7546-7307-1 (hardback)
Flemish Foodies
Op 4 januari werd de site Flemish Foodies gelanceerd waarop de jonge topchefs Olly Ceulenaere, Jason Blanckaert en Kobe Desramaults wekelijks een gerecht presenteren in beeld gebracht door foodfotograaf Piet De Kersgieter en van tekst en uitleg voorzien door Edward Vanhoutte en Jasmine Verspeet. Olly, Jason en Kobe delen een liefde voor mens en natuur, voor grondstof, voor product, voor puurheid, voor gevoel. Het zijn geen tovenaars, het zijn kerels met kennis die eten maken, eten van een onvoorstelbaar hoog niveau en ze hopen dat u er ook kan in delen en van genieten. Dat u het gevoel kan pakken dat zij met elk recept meegeven.
2008
Gastcollege University College London, 5 december 2008
Edward gaf een gastcollege aan het Department of Information Studies van University College London onder de titel Encoding texts for humanities research: History, method, and tools. [Slides]
Het Laatste Nieuws, 4 december 2008
"'De Verhaalketel'. Zo heet het vertelfestival in de stokerij Van Damme waar de Balegemse jnever wordt gedistilleerd. Op zondagen 7, 14 en 21 december, telkens om 15 uur, wordt de toehoorder ondergedompeld in vreemde vertelsels. Telkens bij een borrel, sterke koffie en een portie taart." [...] Johan Verminnen bijt op zondag 7 december de spits af met 'De Prinses van het Pajottenland'. Een autobiografisch verhaal over zijn moeder. [...] Edward Vanhoutte is dan weer van een heel andere orde: de combinatie van tekstwetenschapper en prettig gestoorde hobbykok maakt hem al excentriek voor we zijn relaas aanhore. Met passie beschrijft hij de vele facetten van het koken en de culinaire wereld. [...] Emile Verstraeten (violist bij Bart Peeters) luistert deze namiddag op." [Lees het volledige krantenartikel]
De verhaalketel. Vertelsels in het jenevercafé
De Verhaalketel is een nieuw vertelfestival in het unieke decor van het jenevercafé van Stokerij Van Damme in Balegem. Op drie zondagen in december worden er door Johan Verminnen, Edward Vanhoutte, Rik Vanwalleghem en Dirk Nachtergaele sterke verhalen verteld. Op zondag 14 december komt Edward kokerellen en vertellen met passie en jenever. Info en tickets: www.verhaalketel.be [Folder]
Zo kookt...
"Ik geef al jaren kookworkshops aan bedrijven en groepen. Mijn inspiratie haal ik uit het aanbod aan seizoensproducten en de talloze kookboeken en culinaire werken die ik bespreek voor mijn blog De Kookboekenrecensent." In het boek 'De passie van 5 hobbykoks' (Stichting Kunstboek, 2008) pakt Edward
de moleculaire keuken aan. Hier presenteert hij een snel gerecht dat door rivierkreeftjes, zeevruchten en kruidenboter
toch chic staat. [meer...]
Dertien. Magazine voor het Vlaamse Overheidspersoneel, 16 (november-december 2008): 37.
De passie van vijf hobbykoks
Vijf hobbykoks laten hun culinaire passie de vrije loop en spitten hun favoriete food thema uit met zeven heerlijke gerechten. Een van hen is Edward Vanhoutte. In een subliem vormgegeven hoofdstuk over de moleculaire keuken schudt hij de moleculen door elkaar tot heerlijke en verrassende combinaties. Bart Van Leuven fotografeerde Edward in zijn favoriete biotoop en leefwereld, en Willem Asaert schreef een portret
auteur: Willem Asaert - fotografie: Bart Van Leuven
Stichting kunstboek, 2008 - 29 x 24 cm - 128 p. - 120 illustraties - isbn 978-90-5856-260-9 - 39.00 EUR. [Bestellen].
Herman Roelstraete. Thematische catalogus van het werk
Herman Roelstraete (1925-1985) was zanger, organist, muziekpedagoog, dirigent, componist en musicoloog. Zijn belangstelling ging vooral uit naar vergeten Vlaamse componisten die hij van onder het stof haalde door partituren uit te schrijven, uitvoeringen en opnamen te begeleiden en lezingen te geven. Hij componeerde meer dan 160 werken, gaande van zeer eenvoudige liederen en volksliedbewerkingen tot grote koorwerken en symfonieën. Deze Thematische catalogus ontsluit het gehele oeuvre van Herman Roelstraete (176 opusnummers) eindelijk in één definitieve uitgave.
auteurs: Inge Nevejans & Edward Vanhoutte
Koninklijke Bibliotheek, 2008. 122 + 672 pp., ill. isbn 90-6637-144-4 - 25.00 EUR. [Bestellen]
Frank Hellemans publiceerde een frontale aanval op Edward Vanhoutte in het artikel Knacks canon van de Vlaamse literatuur (Knack, 2 April 2008). Lees mijn open brief aan Frank Hellemans